Vi vill inte ha öar som bara är en kuliss och ett
sommarställe för penningstarka,och i många fall ej närboende
sommargäster. Vi vill ha en levande ö, med ett levande
näringsliv och en årsboende befolkning som ger underlag för både
skola och livsmedelsbutik. Självklart ser vi positivt på sommar/delårsboende
liksom camping-, stug- och båtgäster, men basen är att vi vill
ha ett samhälle som liknar det som alltid funnits på Resö. Det
samhället har sin bas i det lokala fisket. Vi har i dag fyra
fiskebåtar som trålar havskräftor och räkor. Vi har dessutom
båtar som burfiskar kräftor och som fiskar bl a ål och krabbor.
Ostron från Resö är en delikatess som t ex säljs till extra höga
priser på östermalmshallen i Stockholm pga av den fantastiska
kvaliteten. Fisket är en mittpunkt i Resö-Galtös existens, både
för årsboende och för mer tillfälliga gäster. Fisket bedrivs ju
sedan lång tid efter regelverk som säkerställer den långsiktiga
hållbarheten.
En nationalpark som har sin gräns bara några hundra meter
från Resö kommer givetvis att påverka Resös framtid i stor
omfattning. Vi ser ju att det bara finns en naturlig infart,
entré eller port till nationalparken från söder, nämligen Resö.
Resö är ju ett av de få fortfarande levande fiskesamhällena i
Sverige och infarten till Resö ligger dessutom först för
besökare som kommer söderifrån eller från mellansverige. Mot den
bakgrunden är det svårt att förstå att Resö ej nämns i hela
remissunderlaget, vi är den mest aktiva ön i den här delen av
Bohuslän.
Den naturliga södra inträdesporten till Kosterhavets
nationalpark ligger alltså på Resö och det ställer givetvis krav
på att Resö kan fungera så att besökande får den service och
tillgång till nationalparken som avses. Från Resö når man per
båt enkelt de södra delarna av Kosterarkipelagen eftersom
Kosterfjorden inte är så bred. De södra delarna av
nationalparken nås enkelt i stort sett uteslutande från Resö
eftersom distansen till t ex Strömstad blir alltför stor. De
fantastiska växtrika Lindö-Kalvö-Trossö har inte landförbindelse
som remissen antyder, men de har guider från Resö som kan
levandegöra miljön på ett utmärkt sätt. En bra angöringsbrygga
på Lindö saknas i dag men måste ingå i en nationalparks
infrastruktur. Vi tror dessutom att Resö kan bli den miljöhamn
som kommer att behövas i anslutning till nationalparken. En
anläggning för miljövänliga bränslen och slamsug för
båttoaletter kan knappast ligga bättre geografiskt än på Resö.
Närheten till en bra livsmedelsaffär och övrig service i hamnen
lockar många båtresenärer. En anläggning för miljöbränslen och
slamsug tillsammans med en byggnad för information kring
Kosterhavets nationalpark skulle ligga mycket bra nedanför vår
livsmedelsbutik. Kommunalanslutet vatten och avlopp finns redan
vid vägkanten och redan i dag har vi kollektiva bussförbindelser
som skulle kunna ha en vändplats vid informationsbyggnaden. Där
finns bra möjligheter att bygga en angöringsbrygga både för
guidebåtar och för båtar som ska besöka livsmedelsaffären. De
besökande får då lätt tillgång till information om
nationalparken. Det finns ytterligare möjligheter till en vacker
och praktisk placering.
Resö lockar redan i dag många besökare med eller utan båt. Vi
anordnar t ex. pubkvällar med sång och dans och allsångskvällar
på vårt Hamnmagasin under sommaren och både Hamnmagasinet och
Panget har restaurangrörelser som behövs för att besökare ska
trivas. Panget har en mycket hög klass på köket och vårt
Hamnmagasin har bra mat med en oslagbar utsikt. Resö lever och
är nog den ort i norra Bohuslän som bäst förenar charmen av ett
levande fiskesamhälle med service anpassad till
gäster/sommarboende.
När Kosterhavets nationalpark bildas kommer kraven på oss som
finns precis i gränsen till nationalparken att öka dramatiskt.
Vi ska ta hand om alla nya gäster som vill se nationalparken
utöver de gästar som redan tidigare besökte oss. Vi ska kunna ge
de nya gästerna en bra service så att de kan uppleva det
positiva i den nya nationalparken. Det betyder att vi måste
kunna klara helt nya krav på infrastruktur för information, men
framförallt för kommunikation. Vi ska kunna hantera många fler
sommar-, höst- och vårgäster än tidigare.
Vi behöver på Resö en tillfartsväg som är betydligt bättre än
i dag. Vi behöver skapa parkeringsplatser som inte ligger vid
vattnet, men som ändå ligger på gångavstånd från hamnen. Vi
behöver många fler båtgästplatser vid vårt Hamnmagasin men vi
behöver framförallt en ny brygginfrastruktur nedanför vår
livsmedelsaffär. Där behöver vi bättre bryggor för de som ska
handla i affären, fler gästplatser som komplement till de vid
Hamnmagasinet samt en riktig bränslebrygga med miljövänliga
bränslen och en slamsug för fritidsbåtar. Resö kan enkelt inta
rollen som den miljövänliga porten till nationalparken. Den
miljömässiga profilen i remissförslaget är för övrigt mycket
svag. Varför införs inte max 25 knop i hela området och varför
förbjuds inte lekskotrar? De framtida spelreglerna för parken är
oerhört viktiga för oss på Resö och Galtö. I våra kontakter med
andra öar som ligger i anslutning till nationalparken har vi
noterat att de är i samma situation som vi känner oss vara.
Remisshandlingen ger ingen tydlig roll åt gränsöarna, fokus är
tydligt på Koster vilket vi kan förstå. Det är dock viktigt att
alla de som kommer att få hantera strömmarna av besökare får en
möjlighet att påverka spelreglerna även i framtiden. Vi anser
det vara oerhört viktigt att vår samhällsförening på Resö-Galtö,
liksom andra motsvarande föreningar, kommer med i den styrgrupp
i förvaltningsorganisationen som kommer att styra verksamheten i
ett längre perspektiv. Vi tycker givetvis också att
arbetsuppgifter i den södra delen av nationalparken i största
möjliga omfattning ska skötas av fastboende på våra öar för att
ge parken en vi-profil även söder om Kosterfjorden.
På Resö har flera holmar samfälld karaktär, där markägare
bidragit till detta kollektiva förhållande. Där och på andra
ställen finns vilda ostronbankar som i generationer skötts på
ett utmärkt sätt eftersom det är förutsättningen för långsiktig
hållbarhet. Vi anser att ostronfisket på dessa samfällda eller
privata bankar inte ska omfattas av en reglering där förslaget
lägger administrationen på Koster. Det har fungerat väl i
generationer att ostronbankarna sköts lokalt och det bör de få
göra även i fortsättningen.
På samma sätt ser vi det som angeläget att rätten att hålla
djur på många av de berörda öarna måste bibehållas. Det landskap
som vi vill se på öarna kräver djurbetning och den erfarenhet
som finns av hur det går till i den södra delen av
nationalparken finns i huvudsak hos Resöbor.
Vi ser naturligtvis fisket som den viktigaste basen för ett
levande ösamhälle och då menar vi alla de former av fiske som
bedrivs i dag. I remissunderlag och på länsstyrelsen hemsida
saknas trålfisket efter kräfta som ju också sker på ett
långsiktigt hållbart sätt. I ett långsiktigt perspektiv bör
regler som endast ger fastboende i de berörda kommunerna
fiskerätt med trål och fasta redskap som tinor övervägas.
Sammanfattning i punktform över de förslag som vi
förespråkar:
- Utökad infrastruktur för att kunna ta emot den ökande
turistmängden, dvs förbättrad väg, nya parkeringar och
utökad gästhamn
- Lokal förankring är mycket viktig, både i
planeringsprocessen och i förvaltningen. Det innebär att
koncentrationen till Koster måste brytas. Lokala
representanter från fastlandssidans samhällen bör ingå i
styrgruppen och i den lokala förvaltningen eftersom de i
lika hög grad berörs av parken.
- Fisket måste värnas. Trålfiske efter kräfta som sker på
hållbart sätt bör tillåtas på samma sätt som de övriga
nämnda fiskesätten
- Beslut sker i samråd med kommunerna och styrgruppen
- Miljöaspekten bör förstärkas: Slamsugning för båtar och
miljövänlig bensin i gästhamnarna, fartbegränsning inom
nationalparken till förslagsvis 25 knop i de områden som
inte är reglerade på annat sätt samt förbjud skotrar inom
nationalparken. Tillåt vindkraftverk som är det skonsammaste
energiframställandet.
- Förtöjningsplatser på öar i nationalparken. Detta för
att underlätta för båtgäster när det inte längre är tillåtet
att dra upp båtar på stränderna.
- Gränsen mot väster skall inte gå längre ut än baslinjen
- Angöringsbrygga på Lindö
- Ostronfisket skall inte ingå i den samfällda
förvaltningen
- Rätten att hålla djur på holmar och öar skall bibehållas
- Tältning: en skonsam turism som inte behöver särskilda
anvisade platser
Avslutningsvis ser vi fram mot en Kosterhavets nationalpark
med stora förhoppningar att den ska kunna bidra till ett
hållbart Resösamhälle. Vi kommer som den naturliga södra porten
att behöva hjälp med infrastrukturer som vägar, parkeringar och
nya bryggor med en uttalad miljöprofil. Vi ser att projektet är
berett att satsa stora pengar på infrastruktur på Koster vilket
vi tycker är bra. Lika viktigt är dock att det satsas pengar i
infrastrukturer vid de sk portarna. Vi är från
samhällsföreningen beredda att positivt medverka till bra
lösningar där vi då förutsätter att det kommer att finnas
investeringsmedel i projektet för sådan infrastruktur som vi
behöver på Resö för att klara de nya kraven. För att parken ska
bli lyckad även i längre perspektiv och få en lokal acceptens är
det viktigt att inga beslut kan fattas om spelregler utan att
det sker i samråd med de lokala myndigheterna. Kommunerna är i
det fallet självklara men vi anser att vår samhällsförening
också bör ges en plats i ett styrande organ, eftersom inga
påverkas så mycket av nationalparken som de som ska ta emot
besökarströmmarna och ge dem en positiv upplevelse.
Med vänlig hälsning
Samhällsföreningen Resö - Galtö ekonomisk förening
Anna Hellström Ordförande.