Protokoll fört vid
ordinarie föreningsstämma med Romleborgs samfällighetsförening 2006-07-11.
§ 1. Martin Björkman öppnade
stämman och hälsade alla välkomna.
§ 2. Till ordförande för
stämman valdes Martin Björkman.
§ 3. Till sekreterare valdes
John Forsell.
§ 4. Utsågs Martin Björkman
och Bo Nylén till justeringspersoner.
§ 5. Närvarande : Inge
Andersson, Bertil Bjernstam, Christina Björkman, Folke Björkman, Lena Björkman,
Martin Björkman, Ninnie Björkman, Öyvin Björn, Åke Boström, Kristina Dufvenberg,
Carl-Gustaf Elinder, Solveig Elinder, Lena Enegren, Anders Englund, John
Forsell, Gösta Fredriksson, Anne-Merete Hanneborg, Anders Hedenstedt, Erika
Hedenstedt Appelgren, Lars Hedenstedt, Agneta Jacobsson, Bert Johnsson ( också
med fullmakt för Charlotta Fröander ), Karin Kempe, Georg Lantz, Erik Lundh,
Marie Magnusson, Lars Malm, Bo Nylén, Siv Nylén, Eric Olafsson, Knut Rabe,
Kerstin Svensson, Per-Olof Stolt, Louise Söderlund, Sven-Olof Söderlund, Magnus
Sörebö, Helene Tranell, Margareta Tranell ( också för med fullmakt för Michael Tranell ) och
Kent Östling.
§ 6. Martin Björkman och
Anders Hedenstedt redogjorde för huvuddragen i den vid mötet utdelade
verksamhetsberättelsen för 2005 ( bilägges ).
§ 7. Revisionsberättelse
upplästes av Kent Östling ( bilägges ).
§ 8. Föreningsstämman beslöt
godkänna verksamhetsberättelse, revisionsberättelse, att årets förlust på
12.592:18 överförs i ny räkning samt att
bevilja styrelsen ansvarsfrihet för 2005.
§ 9. Konstaterades att inga
motioner inkommit.
§ 10. Framlagt förslag till
ersättning per verksamhetsår för styrelse och revisorer godkändes : 20.000 till
ordförande, 2.000 till var och en av övriga styrelseledamöter samt 500 till var
och en av revisorerna.
§ 11. Anders Hedenstedt
framlade förslag från styrelsen på driftbudget för 2007 på 50.000 ( bilägges ).
Stämman godkände budgetförslaget.
§ 12. Martin Björkman och
Anders Hedenstedt redogjorde för uppskattade kostnader för VAprojektet (
bilägges ). Från dessa framgår att kostnaderna hittills ligger på 5.545.000 då
ca 2/3 av projektet färdigställts. Återstående arbeten beräknas kosta 3.300.000
vilket ger en totalsumma på 8.845.000. Investeringen per fastighet i
centralsystemet blir 140.000. Till detta kommer en serviskostnad på ca 25.000.
Vårt projekt blir dyrare än
ursprunglig beräkning främst p.g.a. mer
berg än väntat, 35 %, en sträng vinter och en underskattad kostnad för
återställning och bortforsling av sprängmassor.
Det betonades emellertid att
vi bygger billigare än kommunen och andra liknande projekt på västkusten. Vårt nät får också
kommunal standard.
§ 13. Styrelsen lade fram
förslag till utdebiteringslängd, vilken bilägges. Stämman beslöt att
utdebitering enligt denna längd skall ske med inbetalning den 31 oktober 2006.
Angivna summor kommer att rundas av neråt till närmsta tiotusental.
Dröjsmålsränta utgår med 10 %. Utdebiteringen den 31 oktober är en
delbetalning. Slutbetalning kommer att ske under våren 2007, när projektet är
avslutat.
§ 14. Styrelsen omvaldes i
sin helhet : Martin Björkman, Bertil
Bjernstam, Anders Hedenstedt, John Forsell, Helene Tranell, Karin Kempe och
Lena Björkman liksom revisorerna : Hans
Cappelen-Smith och Kent Östling med Johan Forsell och Knut Rabe som
suppleanter. Även valberedningen omvaldes : Jens Söderlund och Öyvind Hafslund.
§ 15. Martin Björkman lämnade
information i vattenfrågan. Vi får troligen kommunalt vatten vecka 29. Hittills
i år är vattnet kostnadsfritt. När kommunala vattnet kopplas in delas
vattenkostnaderna för 2006 lika mellan dem som beretts möjlighet till kommunalt
vatten i etapp 1. År 2007 delas vattenkostnaderna lika av alla fastigheter fram
till dess att vattenmätare inmonterats i resp. fastighet.
§ 16. Fastighetsägarna i
etapp 1 kallades genom John Forsell i Grönområdeskommittén till ett par timmars
sly- och grenröjning tisdagen den 18 juli kl. 10.00. Samling vid
Romleborgsportalen.
§ 17. Michael Tranell har
tillerkänts 5.000 av föreningen för dragning av ledningar över hans tomt.
Michael meddelade skriftligen att han efterskänker dessa medel plus 2.000 till
en fond att handhas av styrelsen. Fondens syfte skall vara att befrämja
grannsämja och allmän trevnad. Stämman och styrelsen accepterade med uppskattning
denna fond.
§ 18. Fastighetsägaren till
Resö 12:1 har framfört önskemål om ersättning från fastighetsägarna för
merkostnader i samband med framtagning av den nya planen. Denna merkostnad uppgavs
ligga i storleksordningen 150.000.
Konstaterades att
samfällighetsföreningen ej har mandat att utdebitera denna kostnad. Mötet återremitterade
frågan till styrelsen som fick i uppdrag att upp frågan vid nästa årsmöte.
§ 19. Lena Jonsson
informerade om tidigare beslut att Harry Carlssons udde skall hållas hundfri.
Lena åtog sig att sätta upp nya skyltar.
§ 20. K-G Elinder väckte
frågan om vad som skall hända med Harry Carlssons brygga. Rivning eller
upprustning ? Konstaterades att badudden utgör en unik miljö och en kommitté
tillsattes för att penetrera frågan om bryggan och piren. K-G Elinder utsågs
till sammankallande och kallar berörda bryggintressenter ( Fredriksson, Östman,
Andersson Kardebratt, Stolt, Kvarby, Elinder, Olsson, Thorn m.fl).
Justeras:
John Forsell
Martin
Björkman Bo Nylén
sekreterare ordförande justeringsperson
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Kostnader
eller delkostnader fördelas på den verksamhet de hör till när detta är
uppenbart.
Anläggningskostnaden för
VA-systemet inkl. iordningställda vägar fördelas lika på vatten och
avloppssystemen.
Räntekostnader för byggkreditivet
räknas som ränta under byggnadstiden och förs till anläggningskostnaden(dvs
påverkar inte resultaträkningen under byggnadstiden utan höjer
anläggningskostnaden). Alla kostnader kommer till slut att betalas av
medlemmarna så det påverkar inte medlemmarnas totala utgifter.
Driftkostnaderna(förbrukningsavgifterna)
för vatten under 2006 fördelas lika på de fastigheter som har
anslutningsmöjlighet i och med etapp1. Från och med 2007 fördelas de lika på
alla fastigheter tills vi fått in vattenmätare.
Drift- och
administrationskostnader av allmän karaktär som bokföring etc fördelas lika på
de tre områdena VA, vägar och grönområden.
Driftbudget för 2007
Styrelseersättningar 6x2000:- = 12 000:-
Ordförande 20 000:-
Förra åretsförlust 12
592:-
Återfört till anläggningens
byggande -8 767:-
Bankavgifter,bokföring od ca 14 175:-
Summa 2007 50
000:-
(Om inte räntan förs över
till anläggningskostnaden tillkommer 8767:- + drygt 125 000:- = 135 000:-.
Total driftbudget blir då 185 000:-. Det förutsätter att alla betalar
huvuddelen av investeringen senast den
31 oktober.)
Anders Hedenstedt
Kassör
------------------------------------------------------------------------------------------------------
Bedömd kostnad för VA-projektet.
Etapp 1
Kostnader tom maj 3 845 000:-
Kostnader juni 500 000:-
Kommunen anslutningsavgifter juni 1 200 000:-
Summa före sommaren 5 545 000:-
Etapp 2 efter sommaren
Kostnader= 60% av etapp1(4 345 000:-) 2 600 000:-
Kommunen anslutningsavgift 700 000:-
Totalt 8 845 000:-
Investering per hus i centralsystemet inkl anslutningsavgift blir med 63 hus och 8 845 000:-
140 000:-/hus
Gamla Internetkalkylen 50 hus 114 164:-/hus
Muntlig information årsmötet 150 000:-/hus inkl servis
ā ca 25 000:-
I verkligheten varierar kostnaden per hus pga olika andelstal. För hus utan urinseparering blir kostnaden ca 150 000:-/hus exkl. servis i st för de 140 000:-/hus ovan.
Våra byggkostnader(4 345 000 :- ) för etapp 1 som omfattade 1472 m grav
motsvarar 2950:-/m. Kommunen har byggt 580m för minst 3 000 000:- vilket motsvarar 5170:-/m. De har då byggt en större pumpstation än vi bygger, men då återstår en kostnad för mer berg än upphandlingsunderlaget förutsatte. Vi bygger alltså kommunal standard till en mycket låg kostnad.